عوامل اصلی ایجاد خطر

طبق گفته کارشناسان عواملی چون افزایش سن، زن بودن و پایین بودن شاخص توده بدنی (BMI)بیش ازسایر مشکلاتی که در بالا توضیح داده شد افراد مبتلا به IBD را در معرض خطر ضایعات استخوانی قرار می دهد. این بدین معنی است که زنان مسن مبتلا به کرون که توده بدنی ناچیز (لاغرهستند) دارند نسبت به بیماران جوانتر و قوی هیکل تر بیشتر در معرض خطر باریک شدن استخوانها قرار دارند. مصرف سیگار والکل نیز این خطر را افزایش می دهد.

تشخیص

تشخیص ضایعات استخوانی در حالت کلی با استفاده از فناوری خاص اشعه-X با نام سنجش میزان جذ ب دو گانه انرژی اشعه ایکس (DEXA یا اسکن تراکم استخوان) انجام می گیرد. نتایج این تست- که میزان تراکم استخوان را در ستون فقرات، مفصل ران وسایر استخوان ها اندازه گیری می کند- احتمال خطر شکستگی استخوان را مشخص میسازد. در افراد معمولی تشخیص استئوپینی(استخوان های ضعیف) خطر شکستگی را دوبرابر می کند ; پوکی استخوان خطر را تا 4 یا 5 برابر افزایش می دهد. اما دراینجا یافته جالبی وجود دارد: اگر چه افراد با IBD بیشترازمیانگین مبتلا به پوکی و نرمی استخوان می شوند اما نرخ شکستگی واقعی در آنها نسبتا پایین است.

 

پیشگیری از ضایعات استخوانی

بررسی های پیشگیرانه شامل کاهش عوامل خطر ساز قابل کنترلی است که در ضایعات استخوانی نقش دارند:

  • استفاده از استروئید را کم کنید(تحت نظارت پزشک).
  • از داروهای با استروئید کم مانند آزاتیوپرین ،6- مرکاپتوپورین، متوتروکسات ، اینفلیکسیماد یا بودسوناید -یک کورتیکواستروئید سیستمیک با اثرات جانبی کمتر از استروئید های قدیمی- استفاده نمایید.
  • داروهای افزایش دهنده سلامت استخوان بخورید، که میتواند شامل مصرف هفتگی داروهای bisphosphonate ازجمله ریزدرونات(Actonel) وآلندرونات (Fosamax) شود، اینها تنها داروهایی هستند که اثرشان بر روی پوکی استخوان حاصل از استروئید اثبات شده است.  Bisphosphonateها اغلب برای بیمارانی که در مرحله شروع معالجه با پردنیزولون یا داروهای معادل آن قرار دارند تجویز می شوند،همچنین برای زنان یائسه ای که تحت درمان با استروئیدها قراردارند و تراکم استخوانی زیرحد نرمال دارند بکار می روند.
  • افراد مبتلا به IBD همچنین میتوانند مراحل مراقبت ازخود را برای کمک به پیشگیری از ضایعات استخوانی دنبال نمایند .
  • مصرف الکل را محدود کنید
  • سیگارنکشید
  • در فعالیت های فیزیکی منظم شرکت نمایید
  • رژیم غذایی غنی ازکلسیم داشته باشید یا روزانه 1500میلی گرم کلسیم مصرف نمایید. اگر به اندازه کافی در معرض نور طبیعی خورشید قرار نمی گیرید مصرف منابع غذایی حاوی ویتامینD  برای شما ضروری است که شامل شیرغنی شده، روغن های ماهی وجگر میباشد(یا بعنوان جایگزین روزانه 400 واحد از مکمل های ویتامین D که در اکثر مولتی ویتامین ها وجود دارند بخورید).

 

مترجم : رز عزیز

بازم ممنون رز ...