هرفردی برای سالم ماندن نیازمند ورزش است.اگرشما مبتلا به کولیت السراتیو هستید تازه دلایل بیشتری برای فعالیت فیزیکی شما وجود دارد.

ورزش از پوکی استخوان در مبتلایان به کولیت ( که یک خطر جدی است) جلوگیری می کند. ورزش حتی از سرطان کولن، مشکل دیگر مرتبط با کولیت، پیشگیری می کند. بعلاوه استرس را کم کرده و شما را سرحال نگه می دارد که می تواند از شعله ور شدن کولیت جلوگیری کند.

ورزش همچنین به عضلاتی که از مفاصل شما حمایت می کنند کمک می کند که قوی وانعطاف پذیرباقی بمانند. واگر نیاز به جراحی داشته باشید به بهبود سریعتر کمک می کند.

در این جا 6 فایده ی بالقوه ورزش کردن برای کولیت السراتیو و بهترین نوع ورزش برای هرکس ذکر میشود وهمچنین راهنمایی هایی برای اینکه با خیال راحت با وجود کولیت السراتیو فعال بمانید.

تقویت استخوانهایتان

افراد مبتلا به IBD در معرض ریسک بالاتری از نظر پوکی استخوان قرار دارند. به طوری که بنیاد کولیت و کرون آمریکا(CCFA) گزارش داده است که30 تا60 درصد از مبتلایان به بیماری التهابی روده(شامل بیماری کولیت السراتیو وکرون)تراکم استخوانی پایینی دارند،بدین معنی که استخوانهایشان به اندازه ای که باید قوی نیستند.

این ممکن است به خاطر خودIBD باشد. پروتئین هایی به نام سیتوکین ها در پاسخ دهی بخش التهابی بدن دخیل هستند و ممکن است در چگونگی تجزیه استخوان قدیمی و ایجاد استخوان جدید دخالت کنند.

درمان های کورتیکواستروئیدی، که برای درمان کولیت السراتیو استفاده می شوند،نیز ریسک پیشرفت پوکی استخوان را افزایش می دهند.

خبرهای خوب: چون استخوان مانند عضله بافتی زنده است که با ورزش قوی می شود، فعالیت فیزیکی می تواند با مسئله لاغر شدن استخوان ها مقابله کند.

ورزش: ورزش تحمل وزن –نوعی از ورزش که بدن را مجبور می کند در خلاف جهت جاذبه کار کند-استخوان ها را قوی می کند. پیاده روی، بالا رفتن از پله ها،رقصیدن و تمرین با وزنه همه از این نوع ورزش ها هستند.

حفظ سلامتی عضلات و مفاصل شما

بیش از 25 درصد مبتلایان به التهاب روده به التهاب مفصل دچار می شوند. برای این التهاب باید کورتیکواستروئید مصرف شود و دریافت مواد مغذی کافی مختل میشود که همین می تواند منجر به تضعیف عضلات گردد ودر نتیجه فشار بیشتری بر مفاصل اعمال میشود.

ورزش می تواند به حل هر دو مشکل کمک کند. فعالیت فیزیکی منظم عضلات را قوی تر کرده و به مفاصل کمک می کند تا راحت تر حرکت کنند.

ورزش : تمرین با وزنه وورزش هوازی (ایروبیک) مانند پیاده روی سریع تقویت کننده های خوبی برای مفاصل وعضلات هستند. اگر درد داشتن انجام آنها را مشکل می سازد ورزش هایی با تأثیر کمتر مانند شنا یا دوچرخه سواری را امتحان کنید. حرکات کششی نیز باید قسمت منظمی از برنامه ورزشی شما باشد که به حفظ انعطاف پذیری عضلات و مفاصلتان کمک می کند.

بهبودی سریعتر بعد از عمل جراحی

اگر بخاطر کولیت السراتیو نیازمند جراحی هستید ورزش منظم می تواند به بهبود دوباره بدنتان کمک کند. ورزش عضلات شما را قوی می کند ،گردش خون را در بدنتان به منظور جلوگیری از تشکیل لخته های خونی حفظ می کند و کمک می کند که ریه هایتان سالم بمانند.

بعد از جراحی از پزشکتان بپرسید که چه وقت می توانید ورزش را از سر بگیرید. اگر سالم هستید وبطور منظم پیش از جراحی ورزش کرده اید احتمالا" به محض احساس آمادگی می توانید ورزش را شروع کنید. در اولین ماه ممکن است خواهید آرام تر این کار را انجام دهید،30تا45 دقیقه هردو روز در هفته یا طبق گفته پزشکتان.

ورزش: با قدم زدن شروع کنید، با یک فیلم ورزشی این کار را انجام دهید یا از پله ها پایین وبالا بروید. باید از برخی ورزش ها همچون دراز و نشست یا فعالیت شدید یا بلند کردن هر چیز سنگین تراز 15 پوند طی 6 هفته بعد از جراحی شکمی اجتناب کنید.

 

مترجم رز عزیز

بازم ممنون خانوم رز