کاهش استرس

یتاسترس سبب کولیت السراتیو نمی شود اما بیشتر افراد می گویند که استرس علائم بیماری را در آنها بدتر می کند. فعال فیزیکی یک پادزهر بزرگ برای استرس است.

ورزش: ورزش های ملایم و آرامش بخش کاهش دهنده های خوب استرس هستند. یوگا و تای چی یا پیاده روی را امتحان نمایید.

 

افزایش سرحالی و احساس خوب بودن

زمانیکه شما با یک بیماری مزمن مانند کولیت السراتیو زندگی می کنید،احتمالا" احساس فقدان وغمگینی دارید. ورزش ایروبیک می تواند با تحریک تولید اندروفین ها ،هورمون هایی که سرزندگی را افزایش می دهند، احساس سرحالی را در شما تقویت کند.

ورزش: پیاده روی سریع، رقصیدن، ورزش در باشگاه یا هر فعالیتی را که میتوانید به راحتی انجام دهید ولذت ببرید می توانید امتحان کنید.

 

ورزش و سرطان کولن

مبتلایان به کولیت السراتیوبیشتر در معرض خطر سرطان کولن قرار دارند، بخصوص اگر اثرات بیماری تمام روده را درگیر کرده باشد. در افراد سالم نشان داده شده است که ورزش منظم خطر ابتلا به سرطان کولن را کاهش می دهد. تحلیلی بر پایه 52 مطالعه، نشان داد افرادی که بیش از بقیه ورزش کرده بودند 24 درصد کمتر مستعد سرطان کولن بوده اند تا آنهایی که کمترین میزان ورزش را انجام داده اند. در این مطالعه این اندازه در قدم زدن سریع به مدت 5 یا6 ساعت در هفته درمقابل پیاده روی بمدت تنها نیم ساعت درهفته میباشد. فعالیت شدید می تواند بزرگترین فواید را در پی داشته باشد. این مطالعات بطور خاص محدود به خطر موجود در افراد مبتلا به کولیت السراتیو نبودند. بنابراین آیا ورزش می تواند به پیشگیری از سرطان کولن در مبتلایان به کولیت السراتیو کمک کند؟ محققان نمی دانند. اما سایر فواید سلامتی که ورزش برای کولیت السراتیو دارد این تلاش را با ارزش می سازد.

ورزش: پیاده روی سریع، دوچرخه سواری بر روی تپه ها، ایروبیک و سایر اشکال ورزش شدید را امتحان کنید. اگر در ابتدای ورزش هستید از آهسته شروع کنید و کم کم آنرا به سطح قوی تری که برایتان مناسب تر است برسانید. برای برخی افراد ورزش شدید ممکن است سبب انقباض و گرفتگی عضلات و اسهال  شود، بنابراین به سطح پایین تری بر گردید یا اگر نیاز است به ورزش متفاوتی سوئیچ کنید.

 

باید ها و نباید های ورزشی برای کولیت السراتیو

اگرچه ورزش می تواند شما را سالم نگه دارد و زندگی را با وجود کولیت السراتیو بهبود ببخشد، اما همین بیماری می تواند برخی محدودیت ها را روی انواع ورزش هایی که می توانید انجام دهید اعمال کند. نکات زیر را برای اینکه راحت و با آرامش خاطر ورزش کنید دنبال نمایید:

 

  • اگر در مورد اینکه برنامه پیاده روی شما را ازمحل دستشویی ها بسیار دور میکند نگران هستید، ورزش با تردمیل را امتحان کنید.

  • زمانیکه هواخیلی گرم است از ورزش کردن دوری کنید چرا که این شرایط می تواند خطر از دست دادن آب بدن را درشما افزایش دهد.

  • اگر ترس از گاز(نفخ) یا اسهال شما را از رفتن به کلاس ورزش باز میدارد، با استفاده از یک dvd ورزشی در خانه این کار را انجام دهید.

  • اگر بعد از ورزش ایروبیک یا وزنه برداری اسهال شدید داشتید فرم آرامتری از ورزش را انجام دهید.

  • از خوردن غذای جامد تا سه ساعت قبل از ورزش ایروبیک دوری کنید.

  • قبل و بعد از ورزش مایعات زیاد بنوشید، بخصوص اگر اسهال یاترشحات ostomy دارید.

  • انتخاب های خوب آب و نوشیدنی های ورزشی تجاری همراه با گلوکوز یا فروکتوز بعلاوه الکترولیتها هستند.

  • در مورد بهترین نوع ورزش یا میزان مناسب ورزش برای شما با پزشکتان صحبت کنید.

 

مترجم خانوم رز

ممنونم رز عزیز