لازمه بهتون بگم که این متن که براتون ترجمه کردیم از سایتی گرفته شده که در اون بیمارانی که IBD دارن تجربه هاشون رو ذکر میکنن و از اتفاقاتی که براشون افتاده تعریف می کنن. پس دقت کنید که این مطلب پایه ثابت شده علمی ندارد و صرفا تجربیات یکی از بیماران هست که به نتایج جالبی در این مورد رسیده است.

لازمه اینجا از خانوم رز بابت زحمتی که برای ترجمه کشیدن کمال تشکر رو داشته باشم که بدون هیچ چشم داشتی این زحمت رو واسه انجمن و دوستان کشیده اند.

مطلب رو می تونید در قسمت ادامه مطلب مطالعه کنید....


The Most Popular Ulcerative Colitis Diet is the “Specific Carbohydrate Diet” or SCD

متداول ترین رژیم غذایی کولیت اولسراتیو، "رژیم غذایی کربوهیدرات خاص" یا SCD

این رژیم غذایی در واقع حدود چند دهه وجود داشته است، اما برای اکثر مردم ناشناخته است. این موردی برای من بود.این تنها پزشک نبود که در مورد درمان UC  با رژیم غذایی با من صحبت کرده باشد.در مورد رژیم غذایی خاص کربوهیدرات بیش از45  سال تحقیق و آزمایش صورت گرفته است توسط دو فرد بسیارخاص. هر دوی آنها(Elaine Gottschall و Dr. Hass) هزاران ساعت را صرف نمودند تا بدانند چه چیزی بخوبی کار می کند و چه چیزی در قوانین و مقررات مواد غذایی نیست و من برای کار سخت آنها بسیار سپاسگزارشان هستم.

نهایت اینجاست: ویدئوی جدید من اثبات مبارزه وحشتناک ولی در نهایت پیروزمندانه من با کولیت است. من فهمیدم چگونه علایم بیماری را کنترل کنم. شما می خواهید به کنترل روده هایتان دست پیدا کنید؟

آنچه در این ویدئو گنجانده شده مطرح کننده این موضوع است که دقیقا چقدر حمام خونین من بد بوده است و چقدر از لحاظ روحی عجیب و دمدمی مزاج بودم. من نمی توانم انکار کنم، افتضاح بود در آن زمان، 10، 15، حتی 20 بار در دستشویی هر روز همراه با گاز بد بو و انواع مدفوع خونی.... و این ماه ها و ماه ها ادامه داشت!

آنچه مهم است این است که رژیم غذایی برای بسیاری از مردم که این سایت را دنبال کرده اند (از جمله خود من)با ایجاد بهبودی و کمک در مقابل عوارض بیماری موثر بوده است. بسیاری از افرادی که از رژیم غذایی استفاده نموده اند شگفت زده اند که پزشکانشان چیزی دراین مورد به  آنها نگفته اند. اما هیچ دلیلی برای عصبانیت و یا ناراحتی ازپزشکتان وجود ندارد.واقعیت این است که شرکت های دارویی و سیستم های مراقبت بهداشتی زمانی که بیماران مبتلا به کولیت احساس بهتر شدن در خود می کنند نمی توانند سود ببرند. این یک ریاضی ساده است. اگر شما UC خود را با دارو کنترل نکنید ... شما داروها را نمیخرید.

اگر راهی برای کسب درآمد زیاد وجود داشت و برای شرکت های دارویی و یا پزشکان راهی بود که از تغییرات رژیم غذایی سود ببرند، شما قطعا در این مورد مدت ها قبل شنیده بودید، احتمالا در ملاقات دکتر خود برای اولین بار. وقتی که من شروع به درمان نشانه های بیماری با رژیم غذایی کردم، بیشتر تمام این "راهنما" از دنیای پزشکی لازم نبود. من نیاز نداشتم به طور مداوم در هر ماه نسخه برایم تجویز شود. شرکت های دارویی از افرادی مثل من متنفرند.

اما چیزهای بیشتری وجود دارد، با دور شدن از داروها و آغاز رژیم غذایی، در نهایت نگرانی من در مورد عوارض جانبی داروها متوقف شد. این واقعا افکار مرا به هم می ریزد زمانی که سایربیماران کولیتی لیست طولانی را از عوارض جانبی که داروهایشان بر بدن آنها تحمیل کرده برایم ایمیل می کنند. پردنیزون / پردنیزولون احتمالا بدترین عوارض جانبی را دارد، اما یک دسته دیگرهست که درعوارض جانبی که بسیار مایه تاسف هستند سهیم میباشند.

با تغییر رژیم غذایی ام، کولیتم بهبود پیدا کرد و مصرف همه داروهایم خاتمه یافت. 

در این ویدئو من به همه حقایقی که سبب هدایت من ازیک بیمار کولیتی شدند تا در نهایت به یافتن راهی برای خروج از سوراخ تاریک منجر شود پرداخته ام.همه شما این شانس را دارید که بفمید چگونه این کار را انجام دادم.

بعلاوه ،هشداری منصفانه: شما هم کاری  را که اکثر بیماران کولیتی درست بعد از تماشای فیلم انجام می دهند، انجام ندهید، شما احتمالا به زندگی کردن با این حال ادامه می دهید اگر که در حال حاضر خوب هستید و من نمی توانم تصور کنم که آنچه شما می خواهید این است.

علم پشت این رژیم غذایی بسیار ساده است. من سعی خواهم کرد آن را به شما با عبارات ساده توضیح دهم. "باکتری های بد" در کولون، سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه تحریک می کنند واین باکتری های بد از غذاهای خاصی که ما می خوریم و به طور کامل هضم نمی شوند (نان های خاص، محصولات و مشتقات گندم، قند های خاصی به عنوان مثال، ذرت) ایجاد میشوند. بنابراین، هنگامی که آن غذاهای "بد" را که باعث رشد باکتری های بد می شوند حذف می کنیم، سیستم ایمنی بدن ما مجبور نیست به کشتن مهاجمان و مبارزه ادامه دهد. ایده همین است. این خیلی ساده است.

در اینجا تعداد کمی از وعده های غذایی که بطور منظم وسریع بکار می روند ذکر می شوند.همه اینها در کتاب الکترونیکی من همراه با دستورات ساده ای برای استفاده و لیست های مواد تشکیل دهنده گفته شده اند.

اسموتی(smoothie) که به من بسیاری صبح ها که زمانی برای درست کردن چیزی ندارم وباید به سرعت از منزل خارج شوم کمک کرد(من آن را در همه زمان ها به عنوان تنقلات خوب آماده می کنم، راه خوبی است!

 

یک غذای ساده دیگر، چه کسی غذای تایلندی دوست دارد؟

شما ممکن است این غذا را در هیچ رستوران تایلندی دیگری پیدا نکنید، اما ما آن را مرغ نارگیل تایلندی(Thai Coconut Chicken) می نامیم.

 

این همسر من مایکلاست در حال خوردن سوپ کدوحلوایی (butternut squash soup) که گهگاه آن را درست می کنیم. باز هم، یکی دیگر از چیزهایی که بسرعت وساده آماده می شود.

بستنی را فراموش نکنید. اگرتا بحال بستنی نارگیلی (COCONUT Ice Cream) نخورده اید، گوش بدهید: به نظر من، شما در واقع هرگز تا به حال بستنی نخورده اید. از زمانیکه رژیم غذایی SCD را شروع کرده ام، درست کردن این دسرتا حد زیادی مورد علاقه من است و تنها چند دقیقه طول می کشد که آماده شود.سریع تر ازفروشگاه رفتن و خرید بستنی است مطمئنا.

من از زمانی که از شعله ورشدن بیماری درماه اکتبر سال 2011 رها شدم این وعده غذایی را چندین بار آماده کرده ام. اگر شما مرغ پخته دوست ندارید، خوب، من میگویم که شما این را از دست داده اید.

این کیکی است که ما با یک دستورالعمل آرد بادام پخته ساده SCD آن را آماده کرده ایم. من دوست دارم مقداری ذغال اخته به برخی از دسر ها اضافه کنم و این چیزی است که شما در حال دیدن آن در قسمت بالا هستید.
مطمئن باشید که فیلم را کامل ببینید، فیلم میخواهد شما را بخنداند و ممکن است شما را به گریه بیندازد. اگر این انگیزه شما را برای کنترل UC برمی انگیزد، نگران نباشید، شما تنها نیستید.

Adam Scheuer

متن فوق از سایتihaveuc  ترجمه شده و می توانید ویدئو و کتاب گفته شده را در آدرس زیر ببینید:

http://www.ihaveuc.com/feeling-crappy-to-feeling-happy/

 

مترجم : خانوم رز، انجمن بیماران IBD